Mitjans de comunicació i lògica de gènere

Una jornada perquè persones responsables dels mitjans de comunicació locals i comarcals tinguessin l’oportunitat de debatre sobre què passa amb la perspectiva de gènere.

La primera idea és que la majoria de redaccions dels diaris tenen una proporció d’homes i dones del 70-30 %, i ja no parlem de les direccions que estan totes en mans dels homes. això fa que les notícies estiguin explicades sota una mirada molt masculina i que la priorització de quines informacions són les que s’han d’oferir també estan determinades.

Els protagonistes de les notícies són homes, les fonts d’informació també, les persones entrevistades o les que donen la seva opinió com expertes també són homes, sobretot als temes que es consideren importants (economia, internacional, política). La veu de les dones està reservada a les seccions toves, aquelles que mai no seran portada (societat, cultura, espectacles).

Malgrat a la Universitat la proporció és a la inversa, hi ha més d’un 70 % de noies estudiant la carrera de Periodisme, amb una nota de tall superior al 8; aquestes dones, altament qualificades i brillants, difícilment arribaran a ocupar els llocs de decisió.

Quins són els motius?. Jo crec que els homes difícilment deixaran els espais que ocupen, els què ja hi són es troben millor entre homes que veuen el món com ells i així perpetuen el model. I aquest model és molt masculí sobretot pel que fa a l’organització; els horaris de moltes hores presencials, les reunions eternes que mai ningú no té pressa, la disponibilitat de temps i espai. Tot això genera la manca de posibilitat de conciliació familiar, laboral i personal i aquestes són unes grans barreres per a que les dones no puguin ocupar el comandament d’un diari. Calen aquest model quan ara les informacions són instantànies, en l’era digital?

La pregunta també és, canviaria molt la transmissió de les notícies si ho fessin dones?. De ben segur que sí, ja que la visió del món és diferent i la priorització en la importància de les informacions també seria diferent. Cal fer una discriminació positiva en els mitjans, així evitaríem la utilització d’un llenguatge sexista i androcèntric, repetint estereotips i donant una imatge de les dones totalment patriarcal.

I el primer pas són els mitjans locals i comarcals, que són generadors de notícies properes a la ciutadania. Convé que des del món local, els butlletins municipals, les ràdios o televisions locals agafin ja aquesta orientació que ens ha de portar a una informació més igualitària i propera a la realitat del món, integrant la visió dels homes i de les dones.

2 thoughts on “Mitjans de comunicació i lògica de gènere

  1. eva ha dit:

    hola me interesaria posar el anunci del meu negoci a la revista, em podeu donar informació de com s’hauria de fer. moltes grciès.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s