Jornada a Madrid (II)

M’havia compromés a acabar el resum de la Jornada del dilluns així que en faré cinc cèntims del què més destacaria.

Després de la Sessió Marc, al matí va haver una Taula Rodona i debat amb el títol “Rompiendo estereotipos: un nuevo modelo de comunicación” i a la tarda, després de dinar dins del mateix edifici; és a dir, sense poder veure ni la llum del sol, dos panells de “Buenas prácticas en los Mass Media: Observatorios, Códigos y Autorregulación” i “Propuestas de indicadores de igualdad en los Medios”. En total 16 intervencions, comptant també a les persones moderadores.

Destacar la intervenció del Sr. Valdas Dambrava. Assessor de l’Oficina d’Igualtat d’Oportunitats de Lituània, que va parlar sobre la figura del Defensor/a de la igualtat que va recollint les propostes i les queixes, que generalment provenen més d’homes que de dones. Explica que es va detectant com s’han eliminat les discriminacions en les imatges però, en canvi, han augmentat en els textos. Les empreses, abans d’iniciar una campanya publicitària, demanen assessorament i modifiquen segons les recomanacions, però sovint només són les empreses grans i les petites no ho fan. Les sancions en cas de reclamació poden estar entre els 30 i 600 euros, encara que no sempre es sanciona.

La Sra. Sarah Sepulchre, de la Universitat de Lovaina la Nova de Bèlgica i la Sra. Rosa Franquet, de la Universitat Autònoma de Barcelona, han presentat les seves investigacions.

La primera ha realitzat una anàlisi sobre les sèries de televisió, respecte del gènere dels protagonistes i d’altres personantges; aixó com les seves característiques; extraient conclusions sobre els rols que s’assignen a homes i dones (actitud, professió, aspecte, relacions emocionals, familiars…).

Algunes de les conclusions extretes és que és molt difícil analitzar estereotips en una sèrie de televisió, perquè no tothom veu el mateix, interpreta el mateix davant d’una seqüència o d’un text. El què cal és que hi hagi una bona formació per a totes aquelles persones que intervenen, no només guinistes, sinó a la direcció, la realització i la producció.

La segona es refereix a la investigació de la representació de gènere en els principals medis de comunicació online: El Mundo, El País, La Vanguardia, Cadena SER, Onda Cero, COPE, Antena 3 i Tele 5

Algunes de les conclusions d’aquest estudi és que hi ha un gran desequilibri entre la representació de dones i homes, que es tradueix en:

– Quan es parla de les dones, la majoria de vegades és de manera genèrica i només en el 26 % del casos es parla amb nom propi, una dona en concret.

– Quan la notícia es refereix als homes està més equilibrat; es parla en nom propi en un 46% de les ocasions.

– Quan es tracta de fotografies, mentre el 54 % són homes, només 12 % són dones.

– A nivell d’audi o video el desequilibri és important, ja que del 253 videos estudiats, a 195 apareixien persones de les quals el 79% eren homes.

El que m’ha agradat més de la Sra. Margaret Gallagher d’Irlanda, ha estat les imatges que ha posat sobre l’entrevista que es va fer a l’Angela Merkel i al seu oponent en les eleccions federals d’Alemanya el 2005, en la qual es veu clarament que, sota l’aparença d’una entrevista molt semblant, hi ha un tracte diferent i les preguntes són diferents. Per exemple, a les dues entrevistes es mostren unes fotografies perquè contestin qué n’opinen. Mentre a ella li ensenyen un artista de cinema, a ell li mostren un polític i així successivament.

Acabo la meva ressenya dient que, en la línia del que ens passa en aquest país de pandereta, el darrer Panell havia de començar a les 15.30  i la jornada concloure a les 17 hores. Jo, quan vaig marxar a les 17 hores per poder agafar l’AVE a l’hora prevista, perquè aquest no espera, tot just havia acabat el primer panell, o sigui que portaven una hora i mitja de retard. Així no podem anar enlloc.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s