Prevenció

Enfortir la prevenció ha estat el tema de la III Jornada dels Espais de Trobada entre Serveis Socials i Educació que aquest matí s’ha celebrat al Palau Falguera de Sant Feliu de Llobregat.

Ens han parlat de la Prevenció Primària amb un enfoc comunitari i interdiscipinar que pretén reduir el risc de tota la població, per tant, no considera diferències entre grups amb problemàtiques socials o en situacions de riscs o població que no manifesta aquestes característiques.

La diferència amb la Prevenció Secundària que focalitza l’esforç en la detecció precoç i la identificació dels individus vulnerables portadors de factors de risc d’exclusió social.

I la Prevenció Terciària com a concepte de rehabilitació o seguiment que implica la intervenció socioeducativa. Aquí apareix ja la reparació de situacions que ja s’han generat.

S’ha presentat el projecte “Escolta’m” de Tutoria Personalitzada, com a eina preventiva que es pot aplicar als centres educatius de primària i secundària. Està basat en el concepte de que és possible millorar la qualitat de vida dels infants i adolescents  dintre d’un procés d’acompanyament tutorial.

Va dirigit a tot l’alumnat, de manera universalitzada, posant èmfasi en el desenvolupament de llurs fortaleses i capacitats, més que no pas amb les carències o debilitats.

Després s’han presentat algunes bones pràctiques preventives com la Xarxa d’Infància i l’Adolescència en risc de Cervelló i Vallirana que és un exemple d’actuacions conjuntes en el treball de serveis socials per tal de fer abordatges i elaborar estratègies d’intervenció eficients i eficaces.

També ens han explicat les activitats que es desenvolupen en el Centre Obert S@bark de Sant Andreu de la Barca amb les propostes per infants i joves de 6 a 17 anys.

Al llarg de la jornada he anat recollint frases i idees que expressen el meu sentir. És evident que sempre serà millor anticipar que resoldre, i treballar des de la prevenció és treballar no des de la dificultat sinó des del recurs. Per això, els i les professionals han de treballar amb xarxa, de manera més intuïtiva i no tan estàtica darrera d’un protocol. I la xarxa som totes les persones que intervenim “Per educar cal tota la tribu”.

A les conclusions es deia que el treball en xarxa té un valor afegit, l’I.V.A.

Interdependència: que exigeix de cada persona que participa en la xarxa una zona de congiança, un arriscar-se per fer-se transparent i permetre que la resta conegui d’aprop què es fa i com es fa i això comporta un cert risc emocional.

Vinculació en dos sentits: Entre la persona professional i la persona usuària per tal que l’accció tingui fruit; però també cal teixir vincles amb d’altres professionals que permeti aquesta confiança pròpia i entre membres de la xarxa.

Avaluació: Necessària però complexa, imprescindible perquè cada servei ha de saber cap on ha de dirigir les seves intervencions, a nivell individual i com a grup, cada equip de professionals i en conjunt.

Sentir totes les experiències i aportacions m’ha ajudat a reflexionar sobre els projectes que desenvolupem des del Departament d’Acció Social i Polítiques d’Igualtat a Sant Joan Despí en el tema de prevenció.

Està clar que el Centre Obert de Fusteria que fa just una setmana hem celebrat el seu 25è aniversari és una mostra del què és una política preventiva cara a adolescents amb problemàtiques socieducatives. En aquests darrers anys, amb el projecte d’Escolaritat Compartida, el treball ha estat molt important amb els centres educatius.

A més, hi ha tot el projecte d’activitats en temps de lleure. Aquí la intervenció es fa amb infants i joves que al llarg de l’any poden fer diferents activitats formatives, esportives i lúdiques a qualsevol entitat o associació de la ciutat, que desenvolupi les seves actuacions sense ànim de lucre. Des del Departament s’ofereix una línia d’ajuts inidividuals que s’atorguen segons les possiblitats econòmiques de la família, potenciant sempre l’atenció a l’infant o jove. Igualment, aquesta línia d’ajuts està oberta per a les activitats de lleure de l’estiu, casals, estades o colònies.

Des d’una altra visió preventiva també s’estan fent, tan a primària com a secundària, segons les demandes dels propis centres educatius, xerrades, cinefòrums i tallers a diferents nivells i també al professorat, sobre coeducació, patriarcat, actituds masclistes, la discriminació per raó de gènere, història del femninisme, el paper de les dones a la societat, etc.  Totes aquestes accions estan englobades en les línies estratègiques del Pla Municipal d’Igualtat d’Oportunitats Dona-Home 2007-2010 per tal de prevenir actuacions de violència contra les dones.

En aquests moments una de les accions que s’està concretant és l’eaboració, per part del circuit de violència, d’un protocol d’actuació per prevenir la MGF (Mutilació Genital Femenina) detectant aquelles nenes que poden estar en risc i elaborant unes estratègies d’intervenció.

S’està fent molta feina i encara en queda molta més per fer; per tant, amb els recursos que tenim hem d’anar sumant i treballant per fer-la i, si és possible, aconseguir més recursos per avançar en nous projectes-

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s