Dos Plens Municipals

Aquesta setmana hi ha hagut dos Plens Municipals Extraordinaris, un el dimecres i l’altre el divendres.

El Ple del dimecres va ser, bàsicament, testimonial ja que es realitzave el sorteig de les meses electorals. Això vol dir que, a través d’un programa informàtic que ho fa tot, es van triar els ciutadans i ciutadanes de Sant Joan Despí que el dia 20 de novembre estaran a càrrec del correcte funcionament de tot el procés electoral. D’una banda, estarant garantint que totes les persones censades i degudament acreditades puguin exercir el seu dret al vot i, d’una altra, que no hi ha cap alteració dels resultats.

Jo, normalment, és un dia que passo a saludar a totes aquestes persones, agraint la seva feina; imprescindible en un procés democràtic. Sovint hi ha gent que no li agrada participar i que, fins i tot, ha fet mans i mànigues per eludir aquest deure de ciutadania, que també és un dret.

Si bé, doncs, aquest Ple Municipal de dimecres va ser per tal que el Consistori fossim testimonis de la correcció i transparència del procés, el Ple Extraordinari del divendres és un dels més importants que es celebren cada any. És el Ple de l’aprovació provisional de les Ordenances Fiscals.

I això què vol dir? Doncs vol dir que es presenten els criteris que es seguiran per establir els impostos que l’ajuntament té previst aplicar per l’any 2012. Són totes propostes que, partint de les ordenances aplicades en el 2011, afectaran en la recaptació.

El finançament del ens locals es basa en un seguit de aportacions econòmiques per part de l’Estat i de la Generalitat i dels ingressos de la ciutadania a través dels impostos. Amb això, es garanteix la prestació dels serveis obligatoris segons el nombre d’habitants o altres serveis complementaris.

Cada ajuntament, doncs, té la potestat d’establir les seves pròpies ordenances fiscals i això té a veure directament amb les prioritzacions de les polítiques públiques que vulgui desenvolupar.

Els serveis obligatoris tenen a veure amb coses tan bàsiques com  l’enllumenat públic, els cementiris, la recollida d’escombraries, la neteja viària, el subministrament d’aigua potable, el clavegueram o la pavimentació i conservació de les vies públiques i, en el cas d’ajuntaments com el nostre de més de 20.ooo habitants també està inclosa l’assitència social bàsica.

Hi ha d’altres despeses que s’assumeixen sense que la llei obligui, però que es consideren necessàries per a la població i es refereixen a seguretat i protecció civil, pomoció social, sanitat, educació, cultura, esports…

És evident que en aquests moments pujar els impostos no és una mesura adequada, perquè hi ha molta gent a la nostra ciutat que té dificultats per arribar a final de mes. Però, baixar impostos o, fins i tot, suprimir-los tampoc és adient perquè l’ajuntament ha de disposar dels recursos suficients per poder continuar donant els serveis amb qualitat i també poder garantir un sistema d’ajuts socials per aquelles persones que més ho necessitin.

De tota manera, cada any, ICV-EUiA fem propostes a les Ordenances en el sentit de bonificar en una rebaixa d’impostos a aspectes que tenen a veure amb el medi ambient, la lluita contra el canvi climàtic, el suport a les persones amb menys recursos o en situacions de vulnerabilitat i, enguany, també hi hem afegit una proposta per incentivar el petit comerç.

En breu estaran explicades a la pàgina web d’ICV al bloc del Grup Municipal, on anem penjant les activitats que anem fent

 

 

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s