L’Orfeó Atlàntida

Dilluns al vespre va ser “un dia d’entitats” per dir-ho d’alguna manera; perquè, com és costum, tots els anys la primera quinzena de març hi ha l’acte de signatura de convenis entre l’ajuntament i les entitats de la ciutat.

En aquests moments, a Sant Joan Despí hi ha registrades 95 entitats dels diferents àmbits: culturals, esportives, relacionades amb la salut, solidàries, de dones, socials, … de les quals 72 van signar ahir convenis per un import que ronda els 500.000 euros

Vinculades al Departament d’Acció Social i Polítiques d’Igualtat n’hi ha 13 entitats amb les quals establim conveni o algun tipus de subvenció, amb una aportació total d’uns 50.000 €

Realment, quan a quarts de 10 de la nit vaig anar a l’Assemblea General de Socis (i sòcies) de l‘Orfeó Atlàntida, em vaig adonar del panorama tan diferent entre una entitat de Barcelona, que té més 85 anys, i que es manté pel seu propi esforç i per l’aportació de les persones associades.

La meva família som de l’Orfeó des de fa 50 anys. Des que ballava ballets a l’esbart, al recinte de l’antiga “España Industrial” que hi havia a Hostafranchs, després cantant a l’Estol d’Infants o ja al cor gran, a l’Orfeó juntament amb tota la meva família: el meu pare, tenor; la meva mare i la meva germana, soprans i jo, contralt. Cantant al Liceu o al Plalau de la Música, per dir dos espais ben coneguts i amb prestigi.

A l’Orfeó hi vaig passar tota la meva infantesa i la meva joventut. Vaig fer teatre, excursionisme, espeleologia, tennis taula…. , les amistats, les parelletes i tantes i tantes coses que, difícilment, la meva vida es pot explicar sense nomenar l’Orfeó, també pel que fa a la meva vida adulta perquè he seguit cantant i la meva filla també ho ha fet de menuda i mai no he perdut totalment el contacte.

I tots aquests anys, en els quals ha canviat la seva seu d’un local llogat al Carrer Consell de Cent 30 a la necessitat, per raons econòmiques, de traslladar-se a l’actual ubicació a l’antiga capella de l’Escola Joan Pelegrí, ha estat una entitat difusora i defensora de la llengua, la música i, en general, la cultura catalana i s’ha mantingut dels seus propis recursos i els de les persones que hi han format part.

En el pressupost que vàrem aprovar ahir a l’Assemblea i constava la subvenció de 400 euros de l’Ajuntament de Barcelona, que és el que sempre dóna independentment del projecte que es presenti. Evidentment ofereixen concerts de manera gratuïta pel districte i per a les festes del barri d’Hostafranchs.

A més hi ha l’aportació que fa “Atlàntida, Assegurances mèdiques” com a col·laboració pel fet que porta el mateix nom i que té quasi la mateixa antiguitat. La resta d’ingressos depèn de les quotes, la loteria, que permet pagar el lloguer de l’actual local, les despeses de la direcció musical, les partitures, la SGAE… i qualsevol activitat extraordinària és imprescindible que sigui autosuficient; per tant, si genera despesa, per força s’ha de cercar com es pot aconseguir el finançament.

Ara, un dels projectes que s’arrenca en aquest 2012 és la restauració de la nostra ensenya, que està molt deteriorada i que ens han fet un pressupost d’uns 9.000 euros per tal de poder-la netejar i refer els brodats i cosir la tela per on està esgarrinxada pel pes i pels anys que han passat. Ara caldrà molta inventiva per poder aconseguir aquests diners i, provablement, no es podrà fer enguany.

Crec que les entitats de la nostra ciutat són molt privilegiades. Certament ofereixen les seves activitats al conjunt de la ciutadania i tenen una col·laboració important amb les propostes de l’Ajuntament, però reben també subvencions econòmiques i disponibilitat d’espais que altres associacions de moltes ciutats no tenen.

Hi hauria més 90 entitats a la nostra ciutat si les persones associades s’haguessin de pagar la seu, totes les activitats i tots els projectes?

Anuncis

Deixa un comentari

