the tip (la propina)

Una cosa que volia explicar de la meva estada a USA és el “rollo” de la propina que s’ha de donar “obligatòriament” a tots els restaurants, també als taxis.

No em considero una persona garrepa però certament no sóc gens aficionada a deixar propina enlloc. Jo considero que pago per un servei que em donen, em cobren el preu que consideren adequat i aquí s’acaba la transacció.

Si jo haig de valorar econòmicament el servei la cosa es complica. Per què qui determina en quins entorns sí que s’ha de donar propina i en d’altres no? Quins serveis són susceptibles d'”agrair i premiar” monetàriament?

Per què no li dono propina a la botiguera que m’ajuda a buscar el llibre adequat per regalar a un infant i em parla de les darreres novetats si m’està donant un magnífic servei? O potser el peixeter que m’està deixant el peix super ben preparat per coure’l al forn i fer-me quedar bé amb la gent que tinc convidada, no es mereix una bona propina?

Per què aquests serveis no tenen el mateix reconeixement i, en canvi, pel fet de portar-te en cotxe d’una porta a una altra sí que se la mereix? O bé el fet de servir-te un cafè o portar-te a una taula i obrir-te una cervesa? També en passa a les perruqueries, sempre es dóna alguna cosa, sobretot a l’aprenenta.

No ho veig clar. Potser en d’altres èpoques quan hi havia molta diferència en els sous que es cobraven en unes feines o en unes altres; però, avui en dia, que tothom cobra prou malament, aquest  costum de la propina no em sembla just ni equitatiu.

És clar, arribar a EEUU amb aquesta filosofia entra en contradicció en el sistema que tenen allà. La seva mentalitat és que a tots els bars o restaurants sempre has d’afegir a l’import un mínim d’un 15 % . És clar, això representa deixar normalment entre 5 i 10 dòlars si van dues persones, però si van més és possible que n’hagis de deixar més.

Comentaris:

– Has de mentalitzar-te abans, quan estàs veient els preus de la carta (que a més estan sense impostos) i ja tenir-ho en compte, perquè sinó, després, penses que t’ha sortit molt car o, el què és pitjor, que t’estan estafant.

– Els cambrers i cambreres són molt educats, s’estan guanyant la propina, però realment s’agraeix que et tractin bé.

– Quan et porten el compte en una carpeteta i poses els diners a dins, et pregunten si ja està bé. És a dir, no et tornen el canvi i llavors tu decideixes quan deixes de propina, sinó que directament es queden el canvi. Així que més val posar-ho just el què vols deixar o anar en compte perquè potser ni et pregunten i es queden directament el canvi.

– Vigila quan pagues amb targeta perquè directament es cobren la propina i sol ser del 20 % i es queden tan amples.

Suposo que la pròpia gent que treballa a bars, cafeteries i restaurants no vol regularitzar això perquè imagino que es deuen treure un bon sou.

Bé, vaig quedar ben tipa de la “tip”

Anuncis

Deixa un comentari

