Assumpta Montellà

Un cop més la història de la Maternitat d’Elna em torna a passar per davant i no perquè em fos coneguda, em va deixar d’esborronar.

A l’octubre del 2009 i també l’abril del 2010 es van organitzar sortides per a les dones de la ciutat des del Departament de Polítiques d’Igualtat. El Departament de Cultura, a través dels Clubs de Lectura havien llegit el llibre i, fins i tot, es va fer l’obra de teatre a l’auditori Martí i Pol

Han passat 3 anys i, des de l‘Aula Actual, que promou la Federació d’Associacions Veïnals del Baix Llobregat, van organitzar ahir divendres una xerrada amb l’Assumpta Montellà,  la investigadora i escriptora de l’article i després el llibre que va donar a conèixer arreu la història de l’Elisabeth Eidenbenz i allò que va fer per salvar la vida de 597 criatures.

Diapositiva22-150x150L’Assumpta, amb la seva veu tranquil.la ens va anar desgranant tot el procés que va seguir en la seva investigació històrica sobre l’exili republicà del 1939. Un exili forçat per la persecució i les matances, perquè “Franco no volia la pau, volia la victòria” .

Ella va voler conèixer la història de totes aquelles persones que varen haver de marxar, i ho va fer a través de la memòria oral; cercant les persones grans en hospitals, reisdències, cafès de poble, casals d’avis.

Però no era fàcil perquè la Guerra Civil era un tema tabú, hi havia por, hi havia dolor a recordar, sobretot dolor per les persones que ja no hi eren. I, precisament, aquest va ser el principal argument: explicar allò que va passar perquè si no podria quedar a l’oblit.

I així és com ella va anar arribant a desembolicar els records, alguns ficats en capses de cartró, altres en els racons més amagats de la memòria, amb l’enyorança de l’exili.

Un relat emotiu, emocionat i emocionant, que em va fer pensar amb tot el que va passar aquella gent i que em feia saltar les llàgrimes pensant amb tot el que en aquests moments estan passant a Síria, per exemple.

Vaig comprar el nou llibre: “El silenci dels telers” ser dona a les colònies tèxtils catalanes. Ja tinc ganes d’acabar el que estic llegint i agafar-lo, perquè no vull compartir-lo amb d’altres lectures, m’hi vull posar “tota jo”

Ja tinc el contacte per poder organitzar una sortida amb les dones per anar a veure les colònies tèxtils inspiradores d’aquest llibre.

Gràcies a Aula Actual per engegar aquest projecte sobre la recuperació de la memòria històrica!!!

Anuncis

Deixa un comentari

